Sute de mii de români în șomaj tehnic, neasigurați la Sănătate din cauza unui formular

formular anaf

Din cauza unui formular, sute de mii de români aflați în șomaj tehnic s-au trezit că nu mai sunt asigurați la sănătate, deși contribuția a fost plătită. În timp ce Casa Națională de Sănătate cere angajatorilor să depună din nou, declarații de corectare pentru fiecare salariat, specialiștii susțin că nu aceasta e problema, ci faptul că bazele de date ale Fiscului și Casei de Sănătate nu comunică, iar legile se contrazic. Până la această oră, ANAF nu a transmis un punct de vedere cu această situație.

Mihai Sână administrează doua terase și a avut 10 angajați în șomaj tehnic de când a început pandemia. Unul dintre angajați s-a dus la medic și s-a trezit fără asigurare medicală, angajatorul i-a dat bani și l-a trimis la privat.

Mihai Sână, angajator: Nu pică nimănui bine să aibă o problemă de sănătate, să știe că este asigurat și să se prezinte la un centru medical pentru prim-ajutor și să fie refuzat pentru că niște instituții nu au colaborat foarte bine între ele și au scos de pe partea de asigurare medicală.

Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Maramureș i-a cerut să completeze încă o dată la ANAF documentul care dovedește că salariatul a intrat în șomaj tehnic și au fost plătite contribuțiile.

Mihai Sână, angajator: Avem atâtea necazuri, avem atâtea probleme, avem atâtea lucruri pe cap, acum mai avem de completat și declarația 112. Nu este plăcut pentru nimeni, nici pentru contabil, nici pentru noi, nici pentru angajați. În primul rând, angajații sunt primii care suferă cel mai mult.

Sute de mii de angajați din toată țara se află în aceeași situație, susțin contabilii. Una dintre cauze este că un formular al Fiscului nu ar fi fost completat corect, spun reprezentanții Casei de Sănătate. Mai exact, Fiscul primește de la angajatori Declarația 112, iar apoi trimite mai departe datele către Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Mihaela Tănase, purtător de cuvânt CNAS: Într-adevăr, pe perioada în care persoanele s-au aflat în șomaj tehnic, contribuțiile au fost plătite. Însă avem nevoie de o soluție și rapidă, și legală. Declarația 112, rectificarea declarației ar rezolva situația pe ansamblu și nu numai situația privind asigurarea de sănătate.

Valentina Saygo, expert contabil: Nu rectificarea este o soluție, ceea ce declară CNAS de două zile. Sunt totuși niște sute de mii de oameni care trebuie rectificați de mână. Ne aducem aminte că acest formular este emis de către ANAF, ANAF ar trebui să ne spună ce trebuie să facem.

Analiștii spun, pe de altă parte, că măsurile speciale luate la începutul pandemiei prin care au fost prelungite termenele până la care angajatorii pot face plățile, au intrat în conflict cu o altă prevedere, potrivit căreia calitatea de asigurat se pierde după 90 de zile de la ultima plată a contribuției.

Adrian Bența, consultant fiscal: Guvernul a impozitat pe toată lumea când a fost vorba de acordarea acestor indemnizații. Prin urmare, nu e normal să nu îi acorzi calitatea de asigurat la sistemul de sănătate de pensii când tu ai și stabilit impozitarea. Cred că mai repede este o problemă de disfuncționalitate și necorelații între anumite baze de date și, bineînțeles, este o situație de corecții normative pe care le poate face legiuitorul printr-o ordonanță de urgență.

Potrivit Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, în ultimele două luni și jumătate au intrat în șomaj tehnic 1.200.000 de angajați.

Editor web: Liviu Cojan

sursa: digi24.ro


Urmareste CriticNational.ro pe FACEBOOK.COM

Distribuie articolele noastre si intra in comunitate. Daca ai un comunicat sau o stire, trimite-o acum pe [email protected]

loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.