Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely a pus în vânzare biletele pentru a treisprezecea ediţie a TESZT – Festivalul Euroregional de Teatru, care va avea loc între 22-29 mai 2022. Selecţia reuneşte 24 de spectacole ce reflectă schimbările de paradigmă petrecute în lume şi transfigurarea percepţiilor personale despre proximitate şi interioritate, despre spaţiul social şi cel personal, în urma pandemiei de COVID 19 în ultimii doi ani – şi îşi propune să dea un boost-impuls pentru reîntâlnirea spectatorului cu artiştii, pentru restaurarea comunităţii teatrale.
Programul festivalului reuneşte mai multe spectacole înscrise pentru apelul deschis lansat de TESZT înainte ca lumea artistică să fie bulversată de restricţiile pandemice.
Pe lângă acestea, TESZT#13 are în selecţie spectacole relevante produse în ultimii doi ani în Europa, cu accent pe producţiile care sondează resorturile profunde ale fragilităţii şi ale rezilienţei sufleteşti şi modul în care umanitatea se recompune în urma cutremurului pandemiei Covid19. Este şi ocazia ca teatrul-gazdă să prezinte unui public internaţional spectacolele sale recente, lucrate la începutul şi în timpul pandemiei – „Tragedia omului” (r. Silviu Purcărete) şi „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea” (r. Adrian Sitaru).
Spectacolele selectate din regiune pentru 23, 24 şi 25 mai problematizează răspunderea celor (ne) implicaţi în război şi trauma popoarelor care au trecut prin război civil – toate pot fi citite în altă lumină prin prisma conflictelor actuale.
Astfel, „Şapte Spaime” (Teatrul Naţional Bosniac Zenica, r. Selma Spahic) vorbeşte despre războiul civil din fosta Iugoslavie, în timp ce „Eichmann la Ierusalim” (Teatrul de Tineret Zagreb, r. Jernej Lorenci) pune problema răspunderii colective, a răului potenţial pornind de la cartea Hannei Arendt, iar „History of Motherfuckers” (Teatrul Naţional Bitola, r. Urban Andras) reia într-o estetică punk motivele războiului şi trădării din „Coriolanus” de W. Shakespeare.
În 24, 25 şi 26 mai TESZT găzduieşte trei spectacole de dans contemporan, distincte ca stilistică şi energie. „May B”, inspirată din opera lui Samuel Beckett, este superproducţia coregrafiată de Maguy Marin din Franţa, o adevărată vedetă a dansului contemporan, un spectacol care în ultimii 30 de ani a schimbat multiple distribuţii şi s-a jucat pe mii de scene. Josef Nadj revine la TESZT cu „OMMA”, coregrafie pentru opt dansatori africani care îşi întrepătrund influenţele, tradiţiile, limbajele artistice. „Empty Floor”, producţia trupei Imperfect Dancers, rezidentă la Opera din Pisa, transpune în mişcare subiectul delicat al maladiei Alzheimer.
Din spaţiul teatral maghiar vin la TESZT companii care propun o regândire contemporană a unor texte sau forme dramaturgice clasice, experimentează cu forme de meta-teatru şi cu ideea de teatru în teatru: „Balade scurte sângeroase” (Compania Forte – Lukacs Miklos Cimbiosis Trio -Teatrul Pannon Varszinhaz, r. Horvath Csaba), „Cavalerii doamnei excitate: operetă de gală sindicalistă din Subotica” (Teatrul Kosztolanyi Dezso Subotica, r. Urban Andras) şi „Richard al III-lea se interzice” (Teatrul Szkene – Asociaţia Teatrală Ocazională Vadli din Budapesta, r. Szikszai Remusz).
Cel mai lung spectacol din TESZT va dura 10 ore – „încă fără titlu”, regia Torni Janezic, Teatrul de Tineret Ljubljana – un adevărat maraton prin zeci de poveşti de dragoste şi versiuni diferite ale motivului Don Juan. Din seria spectacolelor cu iubiri de poveste face parte şi „Leonce şi Lena” (Teatrul German de Stat Timişoara). „Gaia. Marea de dorinţă” (Kristof Szabo FACE Ensemble, Germania) reprezintă un performance cu elemente de teatru fizic şi bondage art, iar monodrama „Mistero Buffo” este un adevărat tur de forţă pentru actorul-orchestră croat Drazen Sivjak. Extensie -Teszt, o secţiune aparte, reuneşte spectacole independente, în 23-28 mai. Din Timişoara producţiile selectate sunt „Oraşul paralel” (Teatrul Maghiar-Diogene-CiviCultura), „Je suis Giselle” (Unfold Motion), „Animal Crossing” (Teatrul Basca), toate cu acces gratuit, şi „dosztoievskij [email protected]/ reopening” (Compania Independentă Arte-Factum), spectacol cu acces exclusiv prin rezervare, iar din străinătate vor fi prezenţi Marco Chenevier cu „O singură răsuflare” – spectacol itinerant prin zona centrală a oraşului şi Teatro dei Venti cu „Moby Dick”, o superproducţie de dimensiuni impozanteinspirată de romanul luiH. Melville.
Trei concerte de jazz, rock, world-music vor convinge spectatorii TESZT să rămână în teatru seara târziu. „Selfie Concert”, cea mai recentă lucrare a lui Ivo Dimchev, este o „sculptură muzicală”, în care artistul investighează interacţiunea dintre interpret şi public, un motiv şi un mod diferit de a fi împreună. Lukacs Miklos Cimbiosis Trio îşi prezintă cel mai recent album de jazz, „Music from the solitude of timeless minutes”, iar în playlistul trupei belgrădene Vrooom vor fi melodiile compuse pentru peşte 30 de spectacole de teatru.
Parteneri TESZT: Primăria Municipiului Timişoara, Asociaţia Proteszt, Asociaţia Culturală Arte-Factum, Asociaţia Bastion-Varbastya, Muzeul Naţional de Artă Timişoara, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Institutul Francez Timişoara, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Timiş, Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Timiş, Teatroskop.
Biletele sunt disponibile pe www.tm-t.biletmaster.ro şi la casa de bilete a teatrului (orar 10-13 şi 16-19 de luni până vineri) la preţul de 50 lei per spectacol, cu abonamente de 450 de lei pentru 15 spectacole, 350 lei pentru 10 spectacole, 175 de lei pentru 5 spectacole. Biletul pentru spectacolul-maraton „încă fără titlu” costă 100 de lei şi nu este cuprins în variantele de abonament. Toate spectacolele sunt traduse în limba română, engleză şi maghiară, după caz.
Urmareste CriticNational.ro pe FACEBOOK.COM
Distribuie articolele noastre si intra in comunitate. Daca ai un comunicat sau o stire, trimite-o acum pe [email protected]