Magistrala de metrou M5 Drumul Taberei, Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei a fost pusă în funcţiune pentru publicul călător la 15 septembrie 2020.
Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei, este finanţată din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007-2013, Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%).
Lucrările la acest proiect de investiţii au început în noiembrie 2011, iar valoarea proiectului, aprobat prin H.G. nr. 374/2019, este de circa 3,2 miliarde lei. Valoarea eligibilă a proiectului este de circa 2,3 miliarde lei, din care contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune (în cuantum de 85% din valoarea eligibilă a proiectului) este de aproximativ 2 miliarde lei, conform Metrorex.
***
La 27 ianuarie 2010, Metrorex a publicat anunţul pentru licitaţia „Magistrala 5 – Drumul Taberei – Pantelimon. Tronsonul 1. Drumul Taberei – Universitate. Secţiunea Râul Doamnei – Haşdeu (Opera) – structura de rezistenţă”. Lucrările la structura tunelelor şi staţiilor erau prevăzute să înceapă în prima parte a anului 2011 şi se estima că linia va putea fi pusă în exploatare pentru publicul călător la începutul anului 2015, după dotarea cu echipamente şi achiziţia celor 21 de trenuri necesare. Proiectul Magistrala 5 de metrou are trei secţiuni: Eroilor – Drumul Taberei, Eroilor – Iancului şi, respectiv, Iancului – Pantelimon şi a fost demarat de către directorul general al Metrorex de la acea vreme, Gheorghe Udrişte, artizanul majorităţii planurilor de extindere a metroului din Capitală de după 1989. Reţeaua de metrou din Capitală avea la acea vreme o lungime totală de 67 de kilometri, structurată pe patru magistrale, 49 de staţii şi trei depouri.
Foto: (c) LIVIU SOVA / AGERPRES FOTO
Linia M5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon urma să realizeze extinderea reţelei de metrou din Sud-Vestul spre Nord-Estul Municipiului Bucureşti şi cu perspectivă de dezvoltare spre cartierul Iancului-Pantelimon şi zona periurbană Pantelimon-Cernica, tronsonul Drumul Taberei-Haşdeu urmând a avea o lungime de aproximativ 8 km şi 11 staţii. Costul total al investiţiei, inclusiv achiziţia de terenuri, era estimat la 829 milioane euro (fără TVA).
La 14 martie 2011, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii de arunci, Anca Boagiu, a participat la semnarea contractului de începere a lucrărilor pentru tronsonul de metrou Râul Doamnei-Eroilor, de pe noua magistrală, M5, Drumul Taberei-Pantelimon. Potrivit fişei tehnice a proiectului, tronsonul urma să măsoare 6,22 km, cuprinzând 9 staţii de metrou, iar costurile erau estimate la aproximativ 919 milioane lei.
Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FOTO
Prin HG nr. 1419/14.11.2008, la trei ani de la definitivarea studiului de fezabilitate şi a aprobării indicatorilor tehnico-economici, licitaţia pentru execuţia M5 a fost câştigată de Asocierea S.p.A. – FCC Constucciones S.A, S.C. Delta ACM 93 SRL şi S.C. AB Construct SRL, costurile atingând valoarea de 1,7 miliarde euro, din care jumătate erau suportate printr-un credit contractat prin BEI, iar restul din bugetul de stat.
Lucrările la tronsonul de metrou Drumul Taberei – Eroilor din M5 au fost inaugurate la 4 noiembrie 2011, urmând a fi finalizate la nivel de structură în 2015, iar în 2016 să fie pus în funcţiune cu călători. Pentru aceste lucrări au fost alocate 274 milioane euro, la care s-au adăugat 18 milioane pentru depoul de la Valea Ialomiţei, noul tronson urmând a deservi 200.000 de locuitori.
Foto: (c) RADU TUTA / AGERPRES FOTO
Începând cu 30 ianuarie 2012, în scopul realizării „Magistralei de metrou 5 – Drumul Taberei – Universitate – lot L1.2 – staţia Valea Ialomiţei, inclusiv depoul şi galeria de legătură”, circulaţia rutieră pe str.Valea Ialomiţei, între Drumul Taberei şi str.Valea Oltului s-a închis pe o perioadă de aproximativ de 2 ani, urmând a se desfăşura deviat. Ulterior traficul a fost restricţionat sau deviat pe mai multe străzi din zona Drumul Taberei, pe perioade variind de la o lună la doi ani.
Foto: (c) RADU TUTA / AGERPRES FOTO
La 14 noiembrie 2012, Guvernul a aprobat contractul de finanţare pentru modernizarea tronsonului Drumul Taberei – Universitate, costul net ridicându-se la 883 milioane euro.
La 29 ianuarie 2013, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Relu Fenechiu, a anunţat într-o conferinţă de presă, că termenele de finalizare pentru cele trei tronsoane ale magistralei 5 de vor fi respectate, sumele alocate în anul respectiv pentru lucrările de execuţie fiind de 114 milioane lei.
Foto: (c) SIMION MECHNO / AGERPRES FOTO
La 19 februarie 2013, Plenul Senatului a ratificat Contractul de finanţare între România şi Banca Europeană de Investiţii aferent proiectului de modernizare a metroului din Bucureşti – magistrala V Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon. Ratificarea acordului fusese semnată la Bucureşti în data de 16 decembrie 2011. Împrumutul era în valoare de 465 milioane euro, urmând a fi disponibil în cel mult opt tranşe, până la 15 decembrie 2016, în baza cheltuielilor efectuate în cadrul proiectului, ce avea termen de finalizare martie 2019. Valoarea totală a proiectului însuma 1.292.960.000 euro, din care 465.000.000 euro – împrumut BEI, restul – 827.969.000 euro – componenta locală, urmând a fi asigurată anual de la bugetul de stat. În şedinţa din 25 martie 2013, Plenul Senatului a adoptat proiectul ordonanţei Guvernului nr. 11/2013 pentru aprobarea Contractului de finanţare între România şi Banca Europeană de Investiţii, aferent proiectului de modernizare a M5, potrivit căruia sursele de finanţare erau prevăzute astfel – 395.000.000 euro din împrumutul BEI şi 488.000.000 euro din bugetul de stat.
La 27 martie 2013, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă permiţând deblocarea unei sume de 104 milioane de lei pentru lucrările de construcţie M5, iar în aprilie 2013 Comisia Europeană şi-a dat acordul de principiu pentru finanţarea construcţiei magistralei din fondurile europene prevăzute perioadei 2007-2014.
În august 2013, Metrorex estima că termenul pentru darea în folosinţă a tronsonului de metrou Râul Doamnei – Eroilor 2 este începutul anului 2016. Totodată, compania preconiza că, la începutul anului 2014, urma a se finaliza structura staţiilor şi tunelelor pe tronsonul menţionat.
Primul echipament de săpat tuneluri pentru metrou, Tunnel Boring Machine (TBM), de pe şantierul viitoarei staţii Academia Militară, parte din tronsonul 1 Drumul Taberei – Eroilor al Magistralei 5 de metrou din Bucureşti a fost lansat în septembrie 2013.
Foto: (c) RADU TUTA / AGERPRES FOTO
În ianuarie 2014, Comisia Europeană a aprobat o investiţie de 409,5 milioane de euro din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) pentru extinderea M5 în Bucureşti, proiect vizând realizarea a 6,7 km de linie nouă de metrou cu 10 staţii şi a unui depou între Drumul Taberei şi staţia de metrou Eroilor, existentă în prezent, principalii beneficiari ai proiectului fiind cei aproximativ 335.000 de locuitori din Drumul Taberei.
În noiembrie 2014, lucrările la partea de structură a secţiunii de metrou Eroilor – Râul Doamnei, parte din Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, erau realizate în proporţie de 75-80%, potrivit şefului Serviciu Urmărire Lucrări Investiţii în cadrul Metrorex, Constantin Mustăţea, iar punerea în funcţiune se preconiza a se realiza la finele anului 2016. În decembrie 2015, însă, Constantin Mustăţea, director de Investiţii şi Achiziţii Publice Metrorex anunţa că Magistrala 5 de metrou va fi dată în folosinţă în luna martie 2017 pe secţiunea Râul Doamnei – Eroilor (PS Operă), inclusiv Valea Ialomiţei, cu o întârziere de aproape un an şi jumătate. Potrivit acestuia, la finele lui 2016, când era prevăzută darea în folosinţă a metroului cu călători, începeau probele tehnologice desfăşurate fără călători, pe o perioadă de aproximativ trei luni.
Foto: (c) LIVIU SOVA / AGERPRES FOTO
La 12 iulie 2016, Comisia Europeană a aprobat eşalonarea în două faze a proiectului dedicat Liniei 5 de metrou, prima fiind inclusă în perioada de programare 2007-2013, pentru care cofinanţarea din partea Uniunii Europene se ridica la circa 170 de milioane de euro, iar cea de-a doua urmând să fie finanţată în perioada de programare 2014-2020.
Termenul de finalizare pentru Magistrala 5 rămâne sfârşitul trimestrului II 2018, anunţa, la 25 mai 2017, directorul de atunci al Metrorex, Marin Aldea, într-o conferinţă de presă. De asemenea, Marin Aldea afirma că la Magistrala 5 de metrou structura de rezistenţă este realizată în procentaj de 91-92%, finisajele în proporţie de 32-35%, dar sunt staţii unde există un procentaj de realizare de 70-80%, cum ar fi staţia Orizont, Favorit şi Drumul Taberei 34.
Foto: (c) RADU TUTA / AGERPRES FOTO
În octombrie 2018, noul directorul general al Metrorex, Dumitru Şodolescu, declara că lucrările la Magistrala 5 de metrou (Drumul Taberei – Eroilor) sunt gata în proporţie de 87%, iar călătorii vor putea circula pe acest tronson începând cu a doua parte a anului 2019. Un an mai târziu, în noiembrie 2019, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, anunţa într-o conferinţă la preluarea mandatului că tronsonul nu se poate recepţiona şi nu se poate finaliza în 2019, iar ulterior a anunţat data de 30 iunie 2020 pentru darea în folosinţă a magistralei.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
La 22 iunie 2020, ministrul Transporturilor, Lucian Bode susţinea că termenul asumat neforţat de către antreprenori, consultanţi şi beneficiari pentru darea în folosinţă cu călători a metroului din Drumul Taberei – şi anume 30 iunie 2020 – nu poate fi respectat.
Foto: (c) SILVIU MATEI / AGERPRES FOTO
Procesele-verbale în urma cărora magistrala de metrou M5 Drumul Taberei va putea fi dată în funcţiune s-au semnat la 12 septembrie 2020, iar la 14 septembrie 2020 ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunţat că Metroul M5 Drumul Taberei – Eroilor va fi dat în trafic cu călători din 15 septembrie 2020. AGERPRES/(Documentare – Cerasela Bădiţă, editor: Horia Plugaru, editor online: Adrian Dădârlat)
*** Materialul a fost realizat în baza ştirilor AGERPRES
sursa: AGERPRES