Planul National de Investitii si Relansare Economica prezentat miercuri de Guvernul Orban prevede o serie de investitii majore pentru dezvoltarea infrastructurii, cu un cost estimativ de peste 60 miliarde euro.
Pe zona rutiera, planul propune finalizarea lucrarilor de infrastructura aflate in implementare – 407,3 Km de autostrazi si drumuri expres. Cost estimat: 4,3 miliarde euro.
Proiectele promise sunt Sibiu – Pitesti (Loturi 1, 4, 5), Craiova – Pitesti, Autostrada Transilvania (Suplacu de Barcau – Bors), Sebes – Turda, AO:Inelul de Sud Bucuresti, Varianta de ocolire Bacau si Podul peste Dunare de la Braila.
De asemnea, Guvernul propune conectarea cu autostrazi a provinciilor istorice ale Romaniei si cu retelele de transport pan-europene, prin demararea lucrarilor la aproximativ 3.000 de km de autostrazi si drumuri expres. Perioada: 2020 – 2030. Cost estimat: 31 miliarde euro ( Sibiu – Pitesti (Loturi 2, 3), Autostrada Transilvania: Nadaselu – Suplacu de Barcau, Autostrada Unirii: Tg. Mures – Iasi – Ungheni, A3: Ploiesti – Comarnic – Brasov, A7: Ploiesti- Suceava – Siret, AO: Inelul de Nord Bucuresti; Bucuresti – Alexandria – Craiova – Lugoj, Buzau/Focsani – Braila – Galati, Macin – Tulcea – Constanta; Transregio Gilau – Cluj N. – Apahida).
In domeniul feroviar, sunt prevazute investitii in cca. 3.000 km de cale ferata, in perioada 2020 – 2030, cu un cost estimat de aproximativ 18 miliarde euro, care includ finalizarea reabilitarii liniei ferate pe traseul Frontiera-Curtici-Simeria, parte componenta a Coridorului IV pan-european, pentru circulatia trenurilor cu o viteza maxima de 160 km/h.
Proiectele noi de modernizare a caii ferate sunt Ploiesti-Suceava-Darmanesti, Bucuresti-Craiova-Timisoara-Arad, Suceava-Cluj Napoca, Buzau-Fetesti, Port Constanta-Palas, Predeal-Brasov, Centura feroviara a Municipiului Bucuresti, Cluj Napoca-Episcopia Bihor.
Planul include si lansarea unui tren metropolitan Nadaselu – Baciu – Cluj-Napoca – Apahida – Jucu – Bontida.
Alte investitii sunt prevazute pentru dezvoltarea unor noi magistrale de metrou si extinderea celor existente (Finalizare lucrari M5, lansare M6 – tronsonul Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni, M4 – tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu, extensie M2 Pipera – Petricani si Berceni – Linia de Centura Sud).
Este amintit cu aceasta ocazie si metroul Cluj Napoca, pe ruta Gilau – Floresti – Cluj-Napoca.
In sectorul naval, planul prevede investitii totale de 4,3 mld. euro pentru modernizarea si extinderea infrastructurii porturilor maritime si fluviale, cu accent pe Portul Maritim Constanta, precum si investitii pentru asigurarea navigatiei pe tot parcursul Dunarii, pe tot timpul anului .
Pentru sectorul aerian sunt amintite investitii totale de 2,9 mld. euro, care vizeaza extinderea si construirea de terminale pentru pasageri, cat si de zone cargo.
sursa: Orange