În urma eforturilor continue întreprinse în această direcţie, Federaţia Asociaţiilor Studenţilor în Medicină din România (FASMR) salută sprijinul Ministerului Sănătăţii şi a Rectorilor Universităţilor de Medicină şi Farmacie cu privire la actualizarea bibliografiei pentru Examenul de Rezidenţiat începând cu promoţia 2021.
Cu certitudine, această acţiune reprezintă un motiv de bucurie întrucât solicitările studenţilor din toate centrele universitare, reunite în rapoartele consultărilor din luna mai 2020 au fost luate în considerare şi au contribuit la alinierea bibliografiei pentru examenul de rezidenţiat la cea de circulaţie internaţională.
Vă reamintim că în urma consultării opiniei publice 82,7% dintre respondenţi au considerat că este nevoie de alt material bibliografic, iar restul rezultatelor pot fi vizualizate accesând următorul link: https://www.facebook.com/FASMR/posts/3319990764702567.
Avem prin urmare dovada unui exemplu de bună comunicare între federaţiile studenţeşti şi factorii decizionali implicaţi în modelarea viitorului nostru ca tineri medici şi un prim pas spre un Examen de Rezidenţiat modern şi raliat cerinţelor actuale de la nivel internaţional.
Astfel, se propune schimbarea tematicii şi a bibliografiei pe baza următoarelor titluri:
1. Medicină internă: Kumar and Clark’s Clinical Medicine, Editura Elsevier, Ediţia a 10-a, iulie 2020.
2. Chirurgie: Essentials of General Surgery and Surgical Specialties, Editura Wolters Kluwer Health, Ediţia a 6-a, 2019.
3. Pediatrie + Obstetrică-Ginecologie: Step-Up to USMLE Step 2 CK, Editura Wolters Kluwer Health, Ediţia a 5-a, 2019.
Pentru comunicatul integral al Ministerului Sănătăţii consultaţi următorul link:
http://www.ms.ro/2020/06/24/ministrul-sanatatii-saluta-initiativa-rectorilor-universitatilor-de-medicina-si-farmacie-reuniti-in-asociatia-universitatilor-de-medicina-si-farmacie-din-romania/.
FASMR va rămâne un partener al acestui proces şi va transmite în continuare solicitările şi feedback-ul studenţilor către Ministerul Sănătăţii, rectori şi ceilalţi factori decizionali implicaţi, cărora le mulţumim pentru deschiderea de care au dat dovadă în vederea soluţionării unui aspect al educaţiei medicale care în trecut a reprezentat un subiect delicat şi abordat cu dificultate. Ne dorim să demonstrăm în continuare că studenţii reprezintă un partener de implementare esenţial pentru modificări aduse la nivelul programelor de studiu sau al evaluării academice. Întrucât ne-am asumat o poziţie de responsabilitate, o măsură iniţială pe care am demarat-o a fost de a cere public studenţilor din ani terminali, care ne urmăresc, un feedback scris cu privire la modul de implementare al acestei modificări pe care ne dorim să îl transmitem Ministerului Sănătăţii şi Rectorilor Universităţilor de Medicină şi Farmacie în cel mai scurt timp.
În încheiere, pentru a susţine un bun parcurs universitar al următoarelor generaţii, insistăm pe o traducere promptă, de calitate a noilor materiale bibliografice, ce vor permite studenţilor o perioadă de pregătire de cel puţin 12 luni şi demersuri pentru integrarea bibliografiei în curricula anilor clinici. De asemenea, susţinem introducerea tematicii examenului de rezidenţiat în structura de predare a anilor clinici, astfel realizând alinierea tuturor universităţilor de medicină cu privire la informaţia predată şi o mai bună pregătire a viitorilor medici rezidenţi. Considerăm că actualizarea bibliografiei este un prim pas spre un Examen de Rezidenţiat la standarde internaţionale.
Vom reveni cu detalii referitoare la capitolele extrase din sursele de mai sus, alături de orice alte modificări oficiale, în termen cât mai scurt.