Valoarea cumulata a primelor 100 de branduri din intreaga lume a crescut cu 5,9% fata de anul precedent, in ciuda impactului economic, social si personal al Covid-19. Valoarea cumulata a celor 100 de branduri din topul global a ajuns la 5.000 de miliarde de dolari, echivalentul Produsului Intern Brut al Japoniei.
Cele mai valoroase 100 de branduri la nivel global au demonstrat o rezistenta mai mare si o volatilitate mai scazuta in timpul crizei actuale fata de recesiunea economica globala din 2008-2009, totalizand o crestere de 277 miliarde de dolari fata de anul precedent. Portofoliul BrandZ format din cele mai puternice branduri a continuat sa performeze mai bine decat piata, inclusiv decat indicii S&P 500 si MSCI World Index, si chiar in contextul crizei actuale acesta a scazut mai putin decat media globala.
Clasamentul tine cont de performanta preturilor actiunilor in aprilie 2020, luand astfel in calcul efectul crizei Covid-19. Companiile care au investit consecvent in marketing pentru a construi brand equity in ciuda climatului de nesiguranta au reusit sa impiedice materializarea celor mai aspre consecinte ale crizei. Inainte de pandemie, valoarea cumulata a principalelor 100 de branduri tindea spre o crestere de 9%.
Amazon si-a mentinut pozitia din fruntea clasamentului, atingand valoarea de 415,9 miliarde dolari, in urma unei cresteri de 32%. Inclus pentru prima data in clasamentul BrandZ in 2006, Amazon a crescut cu aproape 100 miliarde de dolari in valoare in acest an, echivalentul unei treimi din cresterea totala a marcilor din BrandZ100.
Brandurile din tehnologie au continuat sa domine clasamentul, contribuind cu peste o treime (37%) la valoarea brandurilor din Top 100 si crescand, per ansamblu, cu 10%. Apple si-a mentinut pozitia de al doilea brand ca valoare din lume (crescand cu 14% si atingand valoarea de 352,2 miliarde dolari), in timp ce Microsoft a recucerit locul 3 (cu o crestere de 30% si o valoare estimata acum la 326,5 miliarde dolari), depasind Google (+5%, 323,6 miliarde dolari) care se afla acum pe locul 4. Microsoft a ajuns la aceasta performanta datorita ecosistemului sau de solutii de lucru in cloud care include Office 365 si Microsoft Teams si care le-a permis utilizatorilor sa isi continue activitatea in timpul perioadei de izolare.
Brandurile din Asia reprezinta un sfert din cele 100 cuprinse in clasament si includ 17 din China. Alibaba (cu o crestere de 16% si o clasare pe locul 6, cu 152.5 miliarde dolari) a fost cel mai valoros brand din China, in timp ce gigantul serviciilor de Internet – Tencent (+15%, numarul 7, 151 miliarde dolari) este cu un loc mai jos.
Reteaua de distributie de clipuri video scurte TikTok (numarul 79, valoare de 16.9 miliarde dolari) care ofera continut lejer, distractiv, generat de utilizatori este cel mai bine clasat nou-venit in acest an.
„Continuarea cresterii valorii clasamentului BrandZ Top 100 demonstreaza ca brandurile puternice stau mult mai bine decat in timpul recesiunii din 2008-2009. Observam o imbunatatire semnificativa in brand equity comparativ cu 10 ani in urma, companiile intelegand acum importanta de a investi in construirea de branduri si devenind, astfel, mai puternice si mai rezistente. Desi impactul Covid19 s-a rasfrant asupra tuturor companiilor, mari si mici, fara sa tina cont de granite, consecventa investitiilor in marketing va poate ajuta sa traversati mai bine o criza si o va face”, spune David Roth, CEO al The Store WPP EMEA si Asia si Chairman al BrandZ,
Sectorul de retail a inregistrat o evolutie foarte buna, crescand cel mai rapid in valoare (cu 21%), o performanta sustinuta de jucatorii principali din e-commerce. Peste jumatate din brandurile din categoria Media & Entertainment figureaza printre primele 20 de marci cu cea mai mare ascensiune – precum Netflix (+34%, valoare curenta de 45.9 miliarde dolari), care urca opt locuri ajungand pe pozitia 26, Instagram (+47%, valoare de 41.5 miliarde dolari) care urca 15 locuri pana la numarul 29, LinkedIn (+31%, cu 29.9 miliarde dolari, numarul 43 in clasament) si Xbox (+18%, 19.6 miliarde dolari), care urca 22 de locuri ajungand la numarul 65.
Brandurile de e-commerce Amazon, Alibaba si JD (+24%, pozitia 52, cu 25.5 miliarde dolari) au dat dovada de inventivitate si agilitate in aceasta perioada dificila, la fel si unii dintre retailerii cu un profil mai traditional ca Walmart (+24%, pozitia 27, cu 45.8 miliarde dolari) care a investit in capabilitatile sale de e-commerce.
Brandul Lululemon (in urcare cu 40%, la 9.7 miliarde dolari) a fost unul dintre cele care au crescut cel mai rapid, schimbandu-si focusul de la imbracaminte inspirata de yoga la articole vestimentare potrivite pentru lucrul de acasa si oferind sedinte de yoga online pentru cei care lucreaza de acasa.
Doreen Wang, Global Head al BrandZ la Kantar, declara urmatoarele: „Inovatia s-a dovedit a fi un influentator major al cresterii in aceasta editie a clasamentului si un mod de a preveni scaderea. Creativitatea este, de asemenea, o caracteristica importanta a celor mai valoroase branduri globale. Companii cum ar fi Amazon, Apple sau Google – gigantii din tehnologie care continua sa inoveze – imbina cu success ambele ingrediente pentru a ramane relevanti in viata consumatorilor si pentru a le facilita alegerea.”
Principalele tendinte observate in studiul din acest an, care sta la baza Topului 100 BrandZ al brandurilor globale, mai includ faptul ca MasterCard a intrat pentru prima data in top 10 clasati in acest an, datorita performantei sale financiare foarte bune, sustinute de o crestere in brand equity si in special in capacitatea de a tine consumatorii aproape. Mastercard a reusit sa se integreze cu succes in ‘ecosistemul’ vietii lor de zi de zi, creand si o legatura emotionala apropiata cu ei prin pozitionarea sa bazata pe purpose, pe o misiune.
Clasamentul principalelor 100 de branduri se imbogateste cu cinci jucatori, printre care brandul de entertainment TikTok din China, urmat de UnitedHealthcare (numarul 86, cu 15.8 miliarde dolari), Bank of China (numarul 97, cu 13.7 miliarde dolari), Lancome (numarul 98, cu 13.6 miliarde dolari) si Pepsi (pozitia 99, cu 13.3 miliarde dolari).
Construirea pe principii ecologice s-a transformat intr-un trend in comunitatea globala de business. Haier (numarul 68 in clasament, cu o valoare de 18.7 miliarde dolari) este principalul brand bazat pe un ecosistem IoT pentru al doilea an consecutiv.
Brandurile din Statele Unite reprezinta mai mult de jumatate dintre marcile din clasamentul BrandZ 100. Brandurile din China reprezinta un sfert dintre marcile din clasament – 17 dintre ele fiind din China (printre care Alibaba si Tencent clasate in Top 10), iar doua din Japonia (Toyota si NTT).
Sustenabilitatea este noua definitie a luxului – consumatorii tineri asteapta o calitate asociata cu luxul, dar din materiale sustenabile si cu mai putin ambalaj. Patru branduri de lux au ajuns in Top 100 in acest an, cel mai bine clasat fiind Louis Vuitton (+10%, numarul 19, valoare de 51.8 miliarde dolari).
sursa: Orange