Catedrala din Naumburg, Germania, capodoperă a arhitecturii şi sculpturii medievale, este celebră în special pentru lucrările din interior realizate de „Maestrul Naumburg”, un artist anonim ambulant care a creat sculpturile din piatră a celor 12 fondatori ai catedralei.
Situată în inima Germaniei, în partea de sud a landului Saxonia-Anhalt, Catedrala din Naumburg (Catedrala Sf. Petru şi Pavel din Naumburg), este fosta catedrală a Episcopiei Naumburg-Zeitz. Cea mai mare parte a clădirii bisericii datează din secolul al XIII-lea, fiind construită în stilurile arhitectonice roman şi gotic, potrivit https://naumburg-cathedral.de.
Compusă dintr-un naos romanic basilical flancat de două coruri gotice în est şi în vest, care la rândul lor sunt flancate de o pereche de turnuri, catedrala este cunoscută cel mai bine pentru statuia în mărime naturală – Uta de Ballenstedt – considerată a fi o icoană a sculpturii gotice, regăsită în manualele de istorie a artei. Reliefurile şi sculpturile din policrom ale corului se numără printre cele mai importante sculpturi din Evul Mediu. De asemenea, exemple remarcabile ale sculpturii arhitecturale a Evului Mediu sunt cele douăsprezece figuri de nobili fondatori (opt bărbaţi şi patru femei), grupul de crucificare de pe portalul său şi numeroasele capitale, potrivit https://naumburg-cathedral.de.
Sursa foto: naumburg-cathedral.de
În corul de vest, există un ecran gotic de tip partiţie, care a fost dezvoltat pentru prima dată în Franţa. Maestrul Naumburg a creat cu designul arhitectural inovator al corului de vest un nou model de cor, care a fost revoluţionar pentru următoarele două secole şi jumătate. Migrarea atelierului Maestrului Naumburg, din nord-estul Franţei prin zonele Rinului Mijlociu până la graniţele estice ale Imperiului Roman şi mai departe în sud-vestul Europei, depune mărturie despre schimbul cultural european extins din Timpul Evului Mediu.
Sursa foto: naumburg-cathedral.de
Conceptul iconografic general şi combinaţia armonioasă de arhitectură, sculptură şi picturi din sticlă ale edificiului reflectă într-un mod unic schimbările profunde în practica religioasă şi artele vizuale ale secolului al XIII-lea. Aceste schimbări au dus la un realism necunoscut până în prezent şi observarea naturii, precum şi în recurgerea la surse antice. Combinaţia organică de arhitectură, sculptură şi picturi din sticlă a creat o sinteză extraordinară a artelor, potrivit https://naumburg-cathedral.de.
Un incendiu a afectat catedrala în 1532, distrugând acoperişurile, naosul cu trei abside al bisericii colegiale dedicate Mariei, din care astăzi a rămas doar corul. Acoperişurile de cupru şi felinarele turnurilor estice au fost adăugate în 1713 şi 1725. La mijlocul secolului, interiorul a fost transformat într-o biserică barocă. Acest lucru a fost anulat de o „purificare” în 1874, menită să restabilească edificiul la un aspect medieval, adică romanic/gotic, chiar şi la preţul înlocuirii obiectelor baroce cu noua artă romanică/gotică de renaştere.
Sursa foto: naumburg-cathedral.de
Turnul de sud-vest a fost mărit cu trei etaje pseudo-gotice la sfârşitul secolului al XIX-lea. În acelaşi timp, frontoane şi acoperişuri au fost adăugate la ambelor turnuri de vest. O clădire pseudo-medievală a fost ridicată în locul naosului bisericii colegiale, folosită iniţial ca sală de sport pentru şcoala catedralei.
În iulie 2018, catedrala a fost inclusă de UNESCO pe lista patrimoniului mondial. AGERPRES / (Documentare – Cerasela Bădiţă, editor: Mariana Zbora-Ciurel, editor online: Ady Ivaşcu)
sursa: AGERPRES