Bucureşti, 1 iulie 2020: Salvaţi Copiii intensifică programul de recuperare educaţională a copiilor vulnerabili, al căror drept la educaţie a fost suspendat în perioada carantinei sociale, când nu au avut acces egal şi nediscriminatoriu la şcoala online. Astfel, începând de miercuri, 1 iulie, 4.600 de copii aflaţi în evidenţa organizaţiei vor fi incluşi în 127 de clase de educaţie remedială din 20 de localităţi, cu respectarea tuturor normelor de protecţie şi distanţare socială.
Echipele Salvaţi Copiii vor asigura recuperarea decalajelor cauzate de lipsa accesului sau de accesul redus/slab calitativ la clasele desfăşurate online în perioada restricţiilor impuse de pandemia de COVID-19, astfel:
* 100 de grupe pentru programul „Şcoală după şcoală”, unde vor fi integraţi copiii de vârstă şcolară din comunităţi/familii vulnerabile care au fost marginalizaţi suplimentar în cele trei luni de carantină;
* 27 de grupe pentru „Grădiniţa estivală”, unde vor fi integraţi copiii din ciclul preşcolar, care au fost scoşi în afara oricărui program educaţional la care copiii din medii sociale stabile au avut acces garantat, cu prioritate cei care urmează să frecventeze clasa pregătitoare în noul an şcolar.
Clasele vor fi deschise, într-o primă etapă, începând cu 1 iulie, în şcoli din Bucureşti, Constanţa, Craiova, Iaşi, Lupeni, Mangalia, Negreşti, Petrila, Reşiţa, Suceava, Timişoara, Târgu Mureş şi Târgovişte.
Douăzeci de grupe vor fi deschise, începând din 1 iulie, în rural: în localităţile Prejmer şi Viştea de jos, din judeţul Braşov şi în localităţile Bahnea şi Idiciu, din judeţul Mureş.
„La început, când a trebuit să rămânem în casă şi şcoala s-a închis, am crezut că toţi colegii mei sunt la fel ca mine, stau şi îşi mai ajută părinţii la treburi. Apoi, când a sunat doamna învăţătoare, am aflat că toţi ceilalţi copii mergeau la şcoală, pe tabletă. Eu nu am tabletă şi atunci nu am mai făcut ore. La toamnă, mi-e teamă că mă voi face de râs. Sunt trist, dar cred că şi mama e tristă, pentru că voia mult ca eu să învăţ bine şi să termin măcar liceul.” (Andrei, 11 ani)
În total, 4.600 de copii aflaţi în evidenţa echipelor Salvaţi Copiii România vor beneficia de integrare şcolară şi program intensiv şi personalizat de recuperare educaţională în perioada verii. Totodată, pentru că aceşti copii au resimţit acut abandonarea de către sistemul de educaţie, psiho-pedagogii organizaţiei au creat instrumente specifice de suport psihologic şi de remediere a sentimentelor negative acumulate.
150 de cadre didactice, psihologi şi asistenţi sociali ai organizaţiei se vor implica în organizarea şi susţinerea activităţilor de vară.
Activităţile vor include în principal:
* Pregătire şcolară remedială în vederea depăşirii carenţelor educaţionale din cauza neparticipării şcolare;
* Educaţie pentru sănătate, respectarea normelor de igienă, mai ales în contextul cauzat de pandemie Covid-19;
* TIC – instruirea copiilor în utilizarea tehnologiei moderne;
* Educaţie nonformală, învăţare prin joc şi, împreună cu parteneri abilitaţi, derularea de experimente ştiinţifice, educaţie financiară, etc.
* Ieşiri în aer liber, mici drumeţii.
Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România, a explicat urgenţa recuperării educaţionale în cazul copiilor vulnerabili: „Salvaţi Copiii România a intensificat încă de la începutul carantinei măsurile de suport şi intervenţie socială pentru copiii vulnerabili. E imperios necesar să trecem la etapa de recuperare educaţională, pentru că aceşti copii au fost marginalizaţi şi scoşi în afara sistemului, iar o astfel de discriminare are consecinţe negative pe termen lung, atât asupra lor, cât şi asupra întregii societăţi”.
Toate grupele vor urma o metodologie strictă, astfel încât atât copiii, cât şi cadrele didactice să fie în siguranţă.
Activităţile se vor desfăşura cu asigurarea distanţei sociale, atât în interior, cât şi în exterior. Grupele vor avea între 5 şi 10 copii, pentru o perioadă de maxim trei ore/zi la şcoală (în interiorul şcolii sau în aer liber). Cei 4.600 de copii vor fi organizaţi în serii alternative pe parcursul fiecărei săptămâni din perioada verii.
În acest sens, Salvaţi Copiii îşi asumă atât obligaţia de a obţine consimţământul informat al părinţilor şi copiilor, de a asigura resursele umane şi materiale necesare pentru desfăşurarea activităţilor, cât şi obligaţia de a respecta restricţiile şi normele în vigoare (1) cu privire la asigurarea condiţiilor de igienă şi de supraveghere epidemiologică în cursul derulării activităţilor şcolare.
CONTEXT
Accesul la o educaţie de calitate pentru copiii vulnerabili continuă să fie puternic afectat de închiderea şcolilor, iar scenariul unei perioade prelungite de lipsă a contactului direct cu şcoala conduce la o creştere semnificativă a riscului de abandon şcolar şi de excluziune socială.
O analiză efectuată la finalul lunii aprilie de Organizaţia Salvaţi Copiii asupra unui eşantion de peste 500 de gospodării selectare din rândul beneficiarilor săi ridică serioase semne de alarmă cu privire la impactul pe care l-a avut criza declanşată de COVID 19 asupra copiilor care se aflau şi anterior acestei conjuncturi în situaţii de risc (fiind în risc de abandon şcolar, confruntându-se cu sărăcia sau crescând departe de părinţii plecaţi la muncă în străinătate).
Astfel, potrivit datelor obţinute de Salvaţi Copiii:
La nivelul celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, 162 au avut lecţii online la toate materiile şi 351 la unele materii, ceea ce înseamnă că 378 (42,42%) de copii nu au avut acces la educaţie online, ci doar la alte intervenţii de educaţie la distanţă, la sprijin educaţional din afara şcolii sau au fost complet privaţi de educaţie.
9 din 10 persoane spun că au în gospodărie acces la internet. Totuşi, majoritatea acestora navighează online folosind telefonul mobil, ceea ce face dificilă utilizarea internetului în contexte educaţionale. Analizând situaţia celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, observăm că 89 nu au acces la internet, 541 au acces la internet acasă doar prin telefoane mobile şi doar 261 au acces la internet şi de pe desktop, laptop sau tablete.
Doar 1 din 10 familii spune că reuşeşte să îşi ajute suficient toţi copiii pentru a continua să înveţe în această perioadă.
La sfârşitul lunii mai, în cadrul Semestrului European, Comisia Europeană a atras atenţia României asupra unor provocări ale sistemului de educaţie, cum ar fi echitatea, caracterul incluziv, nevoia de a stabili un mecanism care să abordeze părăsirea timpurie a şcolii, subliniind că:
„Nu se constată nicio îmbunătăţire a rezultatelor şcolare, în special în rândul copiilor din zonele rurale şi din zonele defavorizate din punct de vedere economic. (…) Din cauza infrastructurii digitale inadecvate, a materialelor didactice necorespunzătoare şi a competenţelor digitale insuficiente, trecerea la învăţământul la distanţă, necesară în contextul epidemiei de COVID-19, creează probleme pentru instituţiile de învăţământ şi formare, pentru cadrele didactice şi pentru elevi, în special pentru elevii defavorizaţi şi pentru romi.” (2)
Experienţa Salvaţi Copiii în lucrul cu peste 4.000 de copii aflaţi în risc de sărăcie şi excluziune socială cuprinşi în programele socio-educaţionale arată că majoritatea dintre aceştia au nevoie de sprijin permanent din partea şcolii.
La nivel naţional, de asemenea, datele statistice (3) ne arată că cel puţin 4 din 10 elevi români au nevoie de intervenţii individualizate pentru corectarea decalajelor constatate.
*
Despre Organizaţia Salvaţi Copiii : 30 de ani
De 30 de ani, Salvaţi Copiii România construieşte programe sociale, politici publice şi practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza şi complexitatea proiectelor la nivel naţional fac din organizaţie o instituţie socială esenţială, al cărei rol este medierea între societatea şi autoritatea publică, în beneficiul copilului.
În trei decenii de activitate, Salvaţi Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluţii concrete pentru protejarea şi sprijinirea copiilor vulnerabili, şi a militat, în acelaşi timp, pentru o colaborare viabilă cu autorităţile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului.
Salvaţi Copiii şi-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităţilor publice, în aşa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizaţia a reuşit să creeze reţele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilităţii sociale a companiilor şi a societăţii, în sens larg.
În cei 30 de ani de activitate, peste 2.200.000 de copii au fost implicaţi în programele şi campaniile Organizaţiei Salvaţi Copiii.
*
(1) ORDIN nr. 4.267/841/2020 al Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi al Ministerului Sănătăţii pentru stabilirea unor măsuri de prevenire şi combatere a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 în unităţile/instituţiile de învăţământ, instituţiile publice şi toate structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării. http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/225922
(2) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0523&from=EN
(3) Conform PISA 2018 https://www.edu.ro/rezultatele-elevilor-din-rom%C3%A2nia-la-evaluarea-interna%C8%9Bional%C4%83-pisa-2018