Festivalul are loc în perioada 30 august – 1 septembrie la Timişoara
În perioada 30 august-1 septembrie, are loc la Timişoara cea de-a doua ediţie a Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music, cu proiecţii de film şi dezbateri în cadrul festivalului multidisciplinar Flight Festival. La cea de-a doua ediţie, festivalul de film prezintă 3×3 William Eubank, o integrală cu filmele unuia dintre puţinii regizori dedicaţi strict filmelor SF.
William Eubank este un exemplu impecabil al îmbinării dintre tehnologia (numerică) a cinematografului şi pasiunea pentru fanatastic a unui fan SF. Poate un nou Ridley Scott cu o întreagă carieră în faţă? Cineastul are doar 38 de ani şi a realizat în ultimul deceniu trei filme de gen care vor fi proiectate la Julius Garden şi pe terasa D’Arc pe malul Begăi, în Timişoara.
Şcolit ca operator la UCLA, unde s-a înscris la cursuri de cosmologie pe care mai târziu le va aminti ca o influenţă asupra ideilor sale de filme (interviu luat de Julie Rigg pentru ABC Radio National), Eubank s-a ocupat de filmat şi de regizat de la vârsta de 18 ani, având şi experienţă în scenografie. Dar a renunţat la cursuri şi s-a angajat temporar ca tehnician digital şi de reparaţii la Panavision. A participat la Sundance din partea lor, visând să fie într-o zi invitat acolo ca regizor. A fost trimis pe platourile de filmare ale Collateral şi Superman Returns de unde îşi lua notiţe despre poziţionarea luminilor şi mişcările de aparat ale operatorilor pe care mai apoi le compara cu rezultatul final al proiecţiei din cinematograf. În cadrul companiei a avut acces la noile aparaturi, pe unele chiar inovându-le, şi a folosit tehnologia emergentă pentru a crea imagini perfect organizate estetic şi surprinzător de texturate şi poetice.
În 2007, Tom DeLonge, solistul trupei de rock alternativ Angels & Airwaves l-a contactat pentru o colaborare, iar Eubank a regizat o serie de materiale pentru ei, printre care şi videoclipul pentru single-ul Surrender.
Tot Angels & Airwaves i-au cerut să facă şi primul său lungmetraj SF, Love, cu care a debutat în 2011, un film ultra-independent pe care poate părea imposibil ca cineva să-l fi filmat pur şi simplu în curtea din spatele spatele casei. Inspirat de filmul The Thin Red Line, Love este un SF tupeist care plasează un astronaut în spaţiu pentru a formula câteva observaţii poetice despre ce însemnă să fii om, despre singurătate şi curaj, demenţă şi perseverenţă. Un film atent calibrat în care amintirile personajului şi imaginaţia lui încep să o ia razna. Sau să fie sondate de un ceva neomenesc? Eubank a petrecut 4 ani lucrând la acest film, fiind scenograf şi construind chiar el atât Staţia Spaţională Internaţională, cât şi câmpul de luptă al Războiului Civil în curtea din spate a părinţilor săi pe parcursul a 9 luni. Filmarea era frecvent întreruptă de vreme, de sunetul broaştelor, dar şi de cositoarea vecinilor. Filmul a avut premiera la Festivalul Internaţional de la Santa Barbara, fiind ulterior prezent în peste 11 festivaluri internaţionale, incluzând festivalul de la Atena, unde a primit Premiul pentru Cel mai bun regizor.
„Un spectacol impresionant de imaginaţie…Tehnica şi design-ul sunt de primă mână deşi este un film cu buget redus” (Variety), Love explorează nevoia fundamental umană de conexiune, dar şi nelimitata putere a speranţei. O aventură cu impact vizual puternic care comunică un adevăr: toată lumea are o poveste de spus, dar ceva şi mai măreţ de lăsat în urmă.
În timp ce Love era în procesul de post-producţie, Eubank a început să lucreze alături de fratele său şi David Frigerio la scenariul următorului său lungmetraj, The Signal. Înainte ca producţia filmului să înceapă, Eubank a lucrat pentru Regency Enterprises, la filmul Broken City. Între timp The Signal şi-a găsit producători, pe Brian Kavanaugh-Jones (Insidious) şi Tyler Davidson (Take Shelter) şi monteur, pe Brian Berdan, care a lucrat la filmele lui David Lynch Blue Velvet şi Twin Peaks şi cu care Eubank şi-a montat şi primul lungmetraj şi-l va monta şi pe al treilea, Underwater. The Signal îi distribuie pe Laurence Fishburne, Brenton Thwaites, Olivia Cooke, Beau Knap.
Trei tineri cu ambiţii de hackeri de la MIT ajung să fie mai-mult-decât-oameni în urma unei capcane galactice în care cad şi din care, cu corpurile lor cyborgizate de tehnologii extraterestre cu tot, nu par a avea vreo şansă de scăpare. Caruselul de uimiri şi şocuri prin care trec personajele este descris de Eubank drept „o luptă între logică şi emoţie” şi regizorul nu se referă doar la personajele sale şi modul în care trebuie să rezolve misterul în care sunt captive ci şi la spectator, care este condiţionat să nu pună la îndoială intenţiile puştilor dar să nu creadă nimic din ce vede pe ecran. The Signal este „un film despre a fi prins, dezorientat, şi manipulat, care respectă abilitatea genului de a te uimi şi a te tulbura” scrie Sight&Sound.
Pe de altă parte, Underwater este filmul cu cel mai mare buget realizat de cineast şi ultimul din filmele hollywoodiene care au mai apucat să fie difuzate în săli înainte de pandemie, fiind lansat în cinema pe 10 ianuarie. Underwater urmăreşte aventura unui echipaj de cercetători marini care explorează adâncurile şi care trebuie să navigheze de partea cealaltă a fundului oceanului după ce staţia lor este distrusă. Sight & Sound scrie că „deşi este mult mai zgomotos decât Alien, Underwater reţine multe dintre dinamicile filmului din ’79 ale lui Ridley Scott…Interpretările întrec aşteptările având un nivel de spontaneitate şi unicitate rar întâlnite”. Nume mari (Kristen Stewart, Vincent Cassel), ambiţii ample: un SF hibridizat cu horror amplasat într-o mină submarină, undeva în străfundul oceanului. Acolo unde presiunea poate strivi camioane, dar unde ceva a fost deranjat de utilajele miniere. Eubank balansează admirabil filmul de 100% acţiune cu fascinaţia pentru necunoscutul din adâncurile oceanelor (care ne sunt cunoscute la fel de puţin precum cele mai îndepărtate planete şi galaxii).
Într-o lume în care schimbarea poate fi considerată singura constantă şi în care schimbul de informaţii şi viteza actualizării acestora a devenit vitală, dezvoltarea ştiinţei şi a tehnologiei devin necesităţile unui secol care abia îşi începe călătoria prin istorie. Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music este noul eveniment cinematografic din Timişoara şi împrejurimi, care explorează prin film diferite tematici din domeniile ştiinţei, ficţiunii, tehnologiei şi muzicii.
Organizat de Flight Festival în colaborare cu Asociatia Cinemascop, Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music îşi propune să ofere oraşului şi zonei posibilitatea de a fi la curent cu cele mai captivante filme de cinema reunite sub aceste categorii şi de a participa la evenimente, dezbateri şi activităţi interactive.
Ediţia din 2020 este gândită ca o călătorie cu mai multe escale, destinaţia finală fiind bine cunoscuta locaţie care a acomodat festivalul şi în ediţia de debut: Aerodromul Cioca. „Decolarea” se întâmplă în 28 august, iar locaţiile în care se desfăşoară activităţi pentru toate gusturile sunt Bastionul Theresia, Gradina de Vară a Filarmonicii Banatul, D’arc pe mal, Piaţa Sf. Gheorghe, Iulius Town şi Aerodromul Cioca.
Carla’s Dreams, Irina Rimes, Roxen, Grimus, Toulouse Lautrec, Shiver, K-lu, Phaser, R.U.A, Persona, Allover, Kings are overrated, Dragoş Moldovan, Amalia Gaiţă şi mulţi alţii sunt artiştii care vor urca pe scena de la Aerodromul Cioca.
Flight Festival a luat naştere în 2019 şi este un festival de muzică, artă şi tehnologie dezvoltat de organizatori în contextul în care oraşul Timişoara va găzdui Capitala Culturală a Europei, şi al cărui obiectiv este de a introduce cât mai mulţi participanţi în fascinanta lume a fenomenului cultural şi de a poziţiona orăşelul Timişoara pe harta festivalurilor relevante din Europa. În contextul pandemiei, Flight Festival este singurul festival de avengură, din România, care nu se anulează şi nu se amână, ci se reinventează.
Partenerii evenimentului: Continental, George by BCR, Ciuc, Aptiv, Kaufland, Iulius Town, Lutz&Associates, Sustainalytics, Gauss şi Kiss FM. Evenimentul este organizat de Fundaţia Academică Culturală Timişoara cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi Consiliului Judeţean Timiş.
Flight Festival: https://flight-festival.com
Facebook Flight Film Festival: Science, Fiction, Technology, Music: @FlightFilmFest
Facebook Flight Festival: @FlightFestivalTimisoara