Un oraş european, universitar şi vibrant cum e Clujul are nevoie de un transport de noapte care să funcţioneze după un orar ce să corespundă nevoilor de circulaţie ale oamenilor.
Discutăm în continuare despre problemele semnalate de cetăţeni şi soluţiile propuse de Alianţa USR PLUS.
Chiar dacă viaţa de noapte din această perioadă de final de vară nu se compară cu cea de acum câteva luni, lucrurile vor avea un alt ritm începând cu finalul lui septembrie.
Clujul este un oraş tânăr, studenţesc, unde au loc evenimente culturale, un oraş nod de transport, ca urmare viaţa de noapte e semnificativă. Cu toate acestea nu are un transport de noapte funcţional, ca în orice alt oraş civilizat, ce îşi organizează reţelele de transport în funcţie de nevoia de mobilitate a oamenilor.
Linia 25N a funcţionat până înainte de starea de urgenţă, dar doar până la ora 01:00, după care, cei care doreau să se deplaseze aveau de ales între taxi şi maşina personală.
După terminarea stării de urgenţă transportul de noapte nu a mai revenit.
Nu ne gândim doar la cei care vor să petreacă mai mult timp în centru ci şi la situaţia în care, dacă ajungi în Cluj-Napoca la autogară, gară sau aeroport după ora 23:00 eşti constrâns să iei un taxi.
Ca urmare, analizând potenţialele nevoi de deplasare pe timpul nopţii, Emanuel Ungureanu şi echipa Alianţei USR PLUS pentru Consiliul Local Cluj -Napoca propun un transport de noapte 100% electric, folosind resursele existente constând în:
– Linia 25N pe actualul traseu, operată cu troleibuze articulate,
– Linia 49N, traseu nou, pe ruta Zorilor – Memorandumului – Grigorescu, operat cu
autobuze electrice, autobaza din Donath găzduind astfel de vehicule şi staţii de încărcare,
– Linia 8E, mult aşteptata legatură între aeroport (terminal), centru, gară şi autogară, operată tot cu autobuze electrice de la garajul IRA.
Schema de transport propusă are un nod central (Sora) unde, cu o planificare corespunzătoare a timpilor, interschimbul între trasee va fi facil şi instantaneu.
Din punct de vedere logistic, operararea a câte 2 vehicule pe fiecare traseu, 6 în total, ar permite intervale de succedare de 30″, cu plecări la fix şi la jumătate din capete şi, respectiv la şi un sfert şi fără un sfert de la Sora în toate direcţiile. Vineri şi sâmbătă între 23:00 şi 1:00 este oportună operarea a încă 2 troleibuze pe 25N, ajungându-se la 4 în total, pentru un interval de succedare de 15 minute în serile cu un vârf de viaţă de noapte.
Operarea acestor trasee pe tot parcursul nopţii (23:00-5:00) ar permite servirea şi satisfacerea nevoii de mobilitate a persoanelor care vor să petreacă seara sau noaptea în oraş şi accesul 24/7 între marile cartiere. În acelaşi timp ar asigura şi o bună accesibilitate la gară, autogară şi aeroport la nişte ore cu plecări şi sosiri uşor de reţinut şi care permit o bună planificare a călătoriilor.
Alianţa USR PLUS vine în faţa clujenilor cu soluţii. Ne pasă de problemele oamenilor şi de provocările pe care le întâmpină. Oraşul este al nostru şi ziua, şi noaptea. Nevoile noastre de deplasare în epoca modernă nu se finalizează la apusul soarelui. Tocmai din acest motiv credem că a oferi transport de noapte în Cluj Napoca ne plasează în inima civilizaţiei occidentale oferind oportunităţi de creşterea siguranţei pentru toţi cei care iubesc Clujul, indiferent de ora la care e musai să iasă din casă.
USR PLUS Cluj
Tipografiei nr. 11, Cluj Napoca