Lansată în anul 2000, Ziua Mondială fără Maşini promovează îmbunătăţirea traficului urban şi reducerea poluării oraşelor şi încurajează şoferii să renunţe o zi la maşină şi să meargă pe jos, cu bicicleta sau cu transportul în comun. Ziua fără Maşină este respectată în Europa, Statele Unite şi Japonia, iar în România, din anul 2001.
Încă de când primul automobil a ieşit pe stradă în 1886, lumea s-a îndrăgostit de maşini. Acum, cu mai mult de 1 miliard de automobile în circulaţie, este greu să mai putem scăpa de poluare, zgomot sau pericolul accidentelor.
Conform datelor OMS, miliarde de oameni care trăiesc în oraşe sunt expuşi particulelor periculoase din gazele de eşapament, poluarea aerului fiind responsabilă de mai mult de 3 milioane de decese anual. Mai mult, studiile arată că în ţările în care locuitorii obişnuiesc să se plimbe mult pe jos şi/sau cu bicicleta, ponderea obezilor în totalul populaţiei este mult mai mică, în comparatie cu cele în care dependenţa de maşină este mare.
Inţiative locale de a renunţa pentru o zi la maşină au existat încă din 1973, în timpul crizei petrolului, dar abia din 1994, Ziua fără Maşini a devenit o provocare pentru mai multe oraşe europene.
Atunci, pentru şoferi au fost fixate mai multe reguli: să se pregătească atent pentru a petrece o zi fără maşină, să observe cu atenţie tot ce se petrece în jurul lor în această zi şi apoi să povestească despre lecţiile acestei experienţe de viaţă. Exerciţiul considera că şoferii ar fi „dependenţi” de maşină şi că aveau nevoie să fie „trataţi”, iar presupusul „tratament” însemna scoaterea şoferilor din maşinile lor, într-un mod tolerabil într-o democraţie şi pentru un timp suficient de lung pentru a demonstra cum ar trebui să arate transportul urban, în lipsa maşinilor.
În 1997, Marea Britanie a organizat prima campanie naţională de sprijin a Zilei fără Maşini, după un an au urmat Islanda şi Franţa, iar în anul 2000, Comisia European a lansat inţiativa În oraş fără maşina mea, extinsă în acelaşi an la o întreagă Săptămână a Mobilităţii.
Din anul 2000, iniţiativa a devenit globală şi oraşe mari ale lumii, ca Bogotá – unde evenimentul s-a instituţionalizat după un referendum, sau Jakarta, şi-au închis circulaţiei auto bulevardele din centru, învadate în această zi de pietoni şi biciclişti. Locuitorii capitalei Indoneziei au fost atât de încântaţi, încât din anul 2015, în Jakarta fiecare duminică este o Zi fără Maşini.
În 2016, în încercarea de a reduce poluarea în Paris, primarul Anne Hidalgo a interzis traficul auto pe Champs-Elysees, o zi pe lună, iar în 22 septembrie, parizienii şi turiştii se vor putea bucura din nou de linişte şi aer curat, în oraşul cu 650 de km de străzi pe care nu va mai circula nici un vehicul motorizat.
Capitala Franţei a oprit complet traficul în 22 septembrie 2015 – o oportunitate pentru parizieni şi turişti de a se bucura de oraş, fără zgomot, poluare şi stres
În America de Sud, Bolivia a sărbătorit în avans Ziua fără Maşini, în 4 septembrie este sărbătorită Ziua naţională a pietonilor şi bicicliştilor, când în marile oraşe este interzisă circulaţia maşinilor.
Săptămâna mobilităâii
În perioada 16-22 septembrie, la Bruxelles și în toată Europa, este Săptămâna mobilității.