Liceul Teologic Greco-Catolic „Sfântul Vasile cel Mare” Blaj a fost selectat în cadrul Programului de transformare a şcolilor, „Povestea”, dezvoltat de Wellbeing Institute şi Mind Education în parteneriat cu Transylvania College şi Şcoala pentru cuplu.
Programul Povestea este un program unic care vine în sprijinul elevilor, profesorilor, directorilor, personalului administrativ şi părinţilor din şcolile din România, pentru transformarea acestora în comunităţi ale încrederii, bunătăţii şi bucuriei.
„Din fericire, Şcoala Încrederii este o Poveste şi despre noi, despre evoluţia comunităţii noastre şcolare, un proiect la care am visat de mult timp şi pentru care cred că suntem pregătiţi. Este o oportunitate pentru a construi împreună o civilizaţie a binelui şi normalităţii, a deschiderii spre comunicare autentică. Este o şansa a aplicării unei pedagogii orientate, o direcţionare a educaţiei spre valori şi principii bazate pe adevăr, respect, acceptare , credinţă, echilibru afectiv emoţional şi misiune asumată spre binele copiilor şi tinerilor. Contextul acestui parteneriat inedit şi expertiza de înaltă cotă valorică a iniţiatorilor ne vor ajuta să potenţăm experienţe profesionale şi umane care să pună investiţia în viitor pe locul pe care îl merită. Întreaga echipă de cadre didactice din liceul nostru împărtăşeşte o reală gratitudine şi recunoştinţă faţă de sprijinul oferit de colegii noştri”, precizează Angela Moşneag, director al Liceului Teologic Greco-Catolic „Sfântul Vasile cel Mare” din Blaj.
Programul „Povestea” a luat naştere din dorinţa de a transforma şcolile care sunt nişte medii cu un nivel foarte mare de stres, anxietate şi neîncredere, în care sănătatea emoţională şi mentală sunt ignorate atât în cazul copiilor, cât şi al adulţilor – în medii în care copiii se simt în siguranţă, au încredere în forţele proprii, iar părinţii şi profesorii învaţă să fie prezenţi din punct de vedere emoţional în rolurile lor şi în vieţile copiilor. Programul „Povestea” construieşte comunităţi sustenabile care vor dezvolta liderii de care România are nevoie.
„În foarte multe şcoli procesul de predare-învăţare este încă centrat în jurul profesorului. De aceea, profesorii şi părinţii au nevoie de sprijin pentru a învăţa să răspundă nevoilor emoţionale ale copiilor şi adolescenţilor. Conduc de 7 ani şcoala privată Transylvania College, iar viziunea noastră este să creştem prin relaţii sănătoase, iar adulţii din jurul copiilor sunt adevărate modele pentru copii. Am creat Wellbeing Institute şi Programul „Povestea” pentru că ne dorim ca fiecare şcoală să aibă acces la aceste resurse şi să se transforme în locul în care copiii învaţă să aibă curajul şi puterea să-şi asume propria viaţă, să se reinventeze şi să fie împliniţi”, spune Ruxandra Mercea, director general Transylvania College şi co-fondator Asociaţia Wellbeing Institute.
Liceul Teologic Greco- Catolic „Sfântul Vasile cel Mare” a intrat în Programul „Povestea” alături de alte 54 de unităţi de învăţământ în urma unui proces de selecţie în care au avut prioritate primele instituţii de învăţământ înscrise, iar existenţa unui grup de 2-3 şcoli interesate din aceeaşi zonă a constituit un avantaj.
„Ne bucurăm că există atât de multe şcoli dornice să facă o schimbare în România. Ne bucurăm să vedem că tot mai mulţi directori de şcoli şi profesori îşi doresc să se dezvolte pentru a susţine dezvoltarea armonioasă a elevilor lor. Suntem norocoşi să putem implementa programul nostru în tot mai multe şcoli cu ajutorul finanţărilor private, venite atât de la persoane fizice, cât şi din partea persoanelor juridice, care înţeleg că investiţia în educaţie este o investiţie în viitor”, a declarat Ciprian Ghişa, co-fondator Asociaţia Wellbeing Institute şi director şcoală (linia română) Transylvania College.
În primii doi ani, Liceul Teologic Greco-Catolic „Sfântul Vasile cel Mare” din Blaj va beneficia de intervenţiile de bază care se adresează în principal profesorilor şi echipei administrative, care vor înţelege ce trebuie să transforme în cultura clasei şi în relaţiile dintre ei (fie cu copiii, colegii sau părinţii). Urmează un audit, ale cărui concluzii vor contura un plan de intervenţii specific comunităţii pentru următorii doi ani. În ultimul an, reprezentanţii fiecărei şcoli urmează să demonstreze că îşi doresc şi pot să susţină transformarea din şcoală şi să obţină certificarea de „Şcoala încrederii”.
Această certificare se păstrează atâta timp cât unitatea de învăţământ va reuşi să susţină în continuare transformarea din şcoală şi să contribuie la dezvoltarea altor şcoli din comunitate. Programul Povestea include tot ceea ce înseamnă o transformare sustenabilă: livrare – implementare – reflectare – certificare – evaluare (intervenţie).
„Programul „Povestea” ne aminteşte cât de importantă este sănătatea emoţională pentru dezvoltarea fiecăruia dintre noi şi pentru construirea unor comunităţi ale binelui şi încrederii reciproce, care să evolueze constant. „Povestea” luptă pentru ca sănătatea emoţională şi mentală să nu mai fie ignorate în şcolile din România, ci să devină o prioritate în instituţiile de învăţământ.
Profesorii trebuie să înveţe să contribuie la dezvoltarea relaţiilor în comunităţile în care muncesc şi trăiesc, iar părinţii trebuie să li se alăture pentru a înţelege împreună ce nevoi au copiii pentru a creşte sănătos”, explică Domnica Petrovai, psihoterapeut, fondator Mind Education şi Şcoala pentru cuplu.
Mai multe detalii despre programul „Povestea” şi Asociaţia Wellbeing Institute pot fi găsite la adresa https://wellbeing-institute.ro/povestea/