Critic National

Stiri si informatii de ultima ora

Astronomii au găsit o SUPERLUNĂ în afara sistemului nostru solar

Oamenii de știință cred că au văzut dovezi ale unei luni uriașe care orbitează o planetă dincolo de sistemul nostru solar.

În ciuda faptului că am observat peste 10.000 de exoplanete sau lumi dincolo de sistemul nostru solar, nu a fost găsită vreodată o dovadă concludentă a unei luni în jurul vreuneia dintre aceste planete. În noul studiu, cercetătorii cred că au găsit un candidat pentru o astfel de descoperire.

Dacă se confirmă, superlună recent descoperită, care orbitează în jurul unei planete de dimensiunea lui Jupiter, ar fi prima „exolună” găsită vreodată. Dar s-ar putea să nu fie confirmat de ceva timp.

Într-adevăr, noua descoperire este a doua exolună posibilă care poate fi găsită. Primul candidat a fost depistat în urmă cu patru ani – dar încă așteaptă confirmarea, iar aceeași soartă i-ar putea avea noul candidat.

Descoperirea este descrisă într-o lucrare, „An Exomoon Survey of 70 Cool, Giant Exoplanets and the New Candidate Kepler-1708b-i”, publicată în Nature Astronomy.

Luna încă misterioasă se află pe orbită în jurul lui Kepler 1708b, o planetă care se află la 5.500 de ani lumină de Pământ. Este puțin mai mic decât candidatul anterior, care orbitează în jurul unei planete similare, deși au multe alte caracteristici.

Ambele sunt probabil făcute din gaz, prevăd oamenii de știință. Și s-ar putea să fi fost cândva planete proprii, până când au fost atrași pe orbita lumilor lor și mai mari.

Ambele sunt, de asemenea, departe de steaua lor, ceea ce înseamnă că sunt mai puțin probabil să fie scoase de pe orbită. Oamenii de știință se așteptau să fie așa, având în vedere că planetele gigantice și îndepărtate ale propriului nostru sistem solar – Jupiter și Saturn – au multe luni din același motiv, cu 100 între ele.

Este probabil să existe și alte luni, mai puțin extreme, în jurul unor lumi îndepărtate, care ar putea să semene mai mult cu propria noastră lună, mai senină și mai mică. Dar sunt prin definiție mai greu de văzut.

„Primele detectări din orice sondaj vor fi, în general, cei ciudați”, a spus David Kipping, care a condus cercetarea atât pe candidații noi, cât și pe cei mai vechi exolună. „Cele mari care sunt pur și simplu cel mai ușor de detectat cu sensibilitatea noastră limitată.”

Urmareste CriticNational.ro pe FACEBOOK.COM