INFORMARE DE PRESĂ

INFORMARE DE PRESĂ

INFORMARE DE PRESĂ

Având în vedere speculaţiile vehiculate în spaţiul public în legătură cu situaţia teatrului Metropolis şi acuzaţiile care au fost aduse Primăriei Municipiului Bucureşti, prezentăm mai jos o serie de informaţii şi precizări legate de acest subiect, care au drept scop o mai bună şi precisă informare a opiniei publice:

1. Teatrul Metropolis nu se închide. Alocarea bugetară de anul acesta este de 10 milioane de lei (respectiv 2 milioane de euro) care sunt suficienţi pentru plata cheltuielilor de funcţionare, a salariilor şi a datoriilor restante.

2. Datoriile Teatrului Metropolis nu au fost comunicate către Primăria Municipiului Bucureşti. La 31 decembrie 2021, Teatrul Metropolis nu a înregistrat vreo datorie sau, cel puţin, nu a comunicat-o către Primăria Municipiului Bucureşti. În evidenţele contabile ale PMB, teatrul figura la data de 28 februarie 2022 cu un excedent bugetar de 20.000 lei.

3. Primăria Municipiului Bucureşti a aflat de datoriile Teatrului Metropolis în valoare de 1,1 milioane lei în preziua evaluării directorului instituţiei, George Ivaşcu. Datoriile către artişti sunt în acest moment de 483.292,10 lei, conform unui raport trimis de către managerul instituţiei în data de 5 aprilie 2022. La acestea se adaugă datorii către colaboratorii Ziarului Metropolis de 22.504 lei. În total, datoriile către artiştii colaboratori se cifrează la aproximativ 500 de mii de lei şi nu 600 de mii de lei, aşa cum au speculat unii colaboratori ai teatrului, în spaţiul public.

4. Această datorie nu ar fi trebuit să existe, dacă teatrul şi-ar fi atins ţintele de venit propuse pentru anul 2021. În raportul depus, teatrul şi-a asumat că va obţine, conform proiecţiei bugetare, venituri proprii în valoare de 900.000 lei. În realitate, instituţia a realizat, conform propriilor declaraţii, venituri proprii în 2021 în valoare de 491.164 lei. Aşadar, teatrul a realizat venituri mai mici cu 408.836 lei, sumă care este apropiată de datoria acumulată de teatru pentru plata artiştilor colaboratori. Cu alte cuvinte, teatrul a cheltuit nişte bani pe care nu îi avea, dar pe care a declarat ca îi va face. Când nu i-a făcut, a acuzat Primăria Capitalei că lasă instituţia fără bani şi că nu îşi poate plăti artiştii colaboratori. O astfel de abordare nu este una corectă, având în vedere că situaţia a fost generată de administraţia teatrului şi nu de către PMB.

5. Argumentul că teatrul nu şi-a îndeplinit ţintele de venit propuse din cauza pandemiei nu este unul valid. În condiţii egale, alte teatre din Bucureşti cu un număr mai mic de locuri disponibile, cu spectacole mai puţine în repertoriu, cu o mai mică notorietate, au realizat încasări din bilete de 10 ori mai mari decât Teatrul Metropolis.

6. Costurile pentru un spectacol, care reies din rapoartele teatrului, sunt foarte mari. Teatrul a cheltuit pentru a prezenta cele 40 de spectacole care îi aparţin suma de 8.158.165 (respectiv, bugetul alocat de către PMB pentru 2021), peste care a mai făcut datorii de 1,1 milioane lei (menţionate mai sus). Un calcul matematic arată că: 9.260.000 lei împărţiţi la 40 de spectacole este egal cu 231.500 lei cheltuieli per spectacol. Pe de altă parte, teatrul a avut încasări în medie per spectacol de 1750 lei. Aşadar, în termeni strict bugetari, teatrul a cheltuit în medie 46.000 de euro pe fiecare spectacol şi a încasat înapoi 350 de euro.

7. Numărul de bilete vândute este infim în raport cu beneficiarii neplătitori. În 2021 Teatrul Metropolis a vândut pe tot parcursului anului 2.170 de bilete. Asta, în condiţiile în care a avut la dispoziţie 4 săli de spectacole care, cumulat, au 750 de locuri. Totodată, teatrul a raportat, pe lângă cele 2.170 de bilete un număr de 53.934 de beneficiari neplătitori. În legătură cu aceştia, teatrul nu a prezentat niciun fel de date cum au fost măsuraţi şi nu există un mecanism clar de cuantificare al acestor persoane. Un calcul bugetar arată că din cei 9.260.000 lei cheltuiţi şi 2.170 de bilete vândute în 2021, costul per beneficiar plătitor este de 4.267 lei. Sau altfel spus, pentru fiecare spectator care a cumpărat un bilet de 35 de lei, teatrul a cheltuit 4.267 lei.

8. Obiectivul pe care şi-l propune PMB este să elimine treptat invitaţiile la teatrele de stat. Primăria Capitalei susţine, în continuare, nevoia de a avea un preţ scăzut al biletului, respectiv un preţ redus pentru categoriile de public cu venit mic. Totodată, PMB doreşte să descurajeze obiceiul gratuităţii, deoarece acest lucru distorsionează piaţa culturală şi generează concurenţă neloială teatrelor independente.

9. Veniturile spectacolelor jucate în regim online s-au dus către terţi care au vândut biletele şi nu în bugetul teatrului. Nota trimisă de managerul Teatrului Metropolis în data de 5 aprilie arată că au fost jucate cu mare succes trei spectacole online, s-au vândut 406 bilete, iar suma încasată a fost de 12.992 lei. Totodată, informaţiile comunicate public de actorii colaboratori, arată că la un singur spectacol au fost vândute 3.700 de bilete, care la valoarea de 35 de lei per bilet înseamnă 129.500 de lei. Practic, dintr-un singur spectacol un privat care a vândut biletele teatrului a încasat de 10 ori mai mult decât a reuşit instituţia pentru 3 spectacole jucate.

10. Conducerea teatrului a alocat sume enorme unor producţii de teatru, în condiţiile în care nu-şi îndeplinea ţintele de venit propuse. Teatrul Metropolis a cheltuit anul trecut pe producţia unui spectacol în care au jucat 3 actori consacraţi şi o tânără actriţă suma de 265.117 lei. Onorariile plătite acestor actori pentru repetiţii au fost de 64.490 lei, onorariul pentru cele 9 spectacole jucate a fost de 58.047 lei şi onorariul pentru premieră, de 6.443 lei. Practic, într-un an pandemic, teatrul a decis să cheltuie o sumă enormă, care nu putea fi acoperită din încasările propuse.

Poziţia PMB este de a sprijini, în continuare, cultura, dar cere instituţiilor de cultură o mai bună gestionare a banilor publici. În acest sens, în prezent are loc o evaluare a managerilor instituţiilor de cultură din subordinea PMB. Această evaluare este una transparentă, fiind transmisă în regim online, acolo unde managerii şi-au dat acordul în prealabil.

Direcţia de Presă
08 aprilie 2022


Urmareste CriticNational.ro pe FACEBOOK.COM

Distribuie articolele noastre si intra in comunitate. Daca ai un comunicat sau o stire, trimite-o acum pe [email protected]

loading...
Author: criticnational

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.